Těšnov
Praha
Těšnov připomíná další starou osadu, která se kdysi rozkládala za novoměstskými hradbami, na území dnešního Karlína. Osada Těšnov bývala v těchto místech až do 15. století. Za Karla IV. vedly Těšnovem hradby, což připomínají staré názvy V šancích nebo U šanců. Odstřelení bývalého Denisova nádraží na Těšnově na příkaz Městského výboru KSČ v Praze roku 1985 aby ustoupilo nové magistrále, bylo přímo…
Adresa a kontaktní informace
Fotogalerie k článku
Těšnov připomíná další starou osadu, která se kdysi rozkládala za novoměstskými hradbami, na území dnešního Karlína. Osada Těšnov bývala v těchto místech až do 15. století. Za Karla IV. vedly Těšnovem hradby, což připomínají staré názvy V šancích nebo U šanců.
Odstřelení bývalého Denisova nádraží na Těšnově na příkaz Městského výboru KSČ v Praze roku 1985 aby ustoupilo nové magistrále, bylo přímo archetypem barbarského nakládání s tzv. industriální architekturou 19. století, jehož jsme svědky bohužel i dnes. Stejně jako všechny železniční společnosti snažila se i Rakouská severozápadní dráha při budování odbočky z Lysé nad Labem do Prahy proniknout co nejblíže středu města, přičemž stejně jako ostatní narazila na pás hradeb naštěstí v době kdy se už bouralo. Poříčská brána se začala bourat 14.9.1874 a do konce měsíce byla srovnána se zemí. Návrh stavby v novorenesančním slohu byl zcela účelný a velice monumentální, takže vznikla drážní přijímací a správní budova mimořádně architektonické a umělecké hodnoty. Nádraží na Těšnově, které od samého počátku propojovala s ostatními železničními stanicemi koňská tramvaj sloužilo veřejnosti téměř 100 let. Zkázu přivodilo rozhodnutí o vybudování magistrály. Přeložce inženýrských sítí padlo celé kolejiště a severní křídlo nádraží. Přestože se podařilo výjimečnou, byť částečně okleštěnou budovu v roce 1978 zapsat do státního seznamu nemovitých kulturních památek a na její záchranu byla vypracována řada projektů, nakonec přece podlehla. Neujal se ani návrh na využití pro výstavní nebo muzejní účely, ačkoliv se k tomu budova svoji monumentálností velmi hodila. Samotná centrální dvorana měla rozměry 24x15 m a s výškou téměř 18 m působila jako železniční katedrála. Byla zakryta kovovou střechou stanové konstrukce s velkým hřebenovým světlíkem 18 x 8 m. Také jižní bazilikálně osvětlené křídlo bývalých čekáren, reprezentačního salonu a chodby bočně osvětlené mělo rozměrové parametry vhodné pro obvyklé muzejní exponáty jednotlivé i větších rozměrů. Mimořádně pozoruhodný byl i prostor bývalé restaurace, bohatě osvětlený se stropem neseným 4 litinovými sloupy. Navzdory všem těmto logickým vývodům byla budova vyškrtnuta ze seznamu kulturních památek a po 110 letech své existence v roce 1985 srovnána se zemí.
Líbí se vám tento článek a rádi byste, aby se v rubrice Památky zobrazoval mezi prvními?
Pošlete SMS zprávu ve tvaru ATLASCESKA 11535 na telefonní číslo 9033350 a článek tak nikdo nepřehlédne!
Cena SMS zprávy je 50 Kč včetně DPH. Službu technicky zajišťuje Airtoy a.s. Reklamace plateb na reklamace@airtoy.cz nebo lince 602 777 555, 9 - 17 hodin, Po-Pá, www.platmobilem.cz. Kontakt na provozovatele: redakce@atlasceska.cz
Zajímavé akce v okolí
Re-Use 2025 - Praha
11.01.2025 - 11.01.2025
Stanice techniků DDM…
Přijďte si k nám opravit drobné kusy nábytku nebo kousků do domácnosti.
Mozart na druhou 2025 - Praha
13.01.2025 - 13.01.2025
Alšovo nábř. 79/12, 110…
Rudolfinum, pondělí 13. 1. 2025 v 19.30 hodin. Veřejná generální zkouška v 10.00 hodin
Úvodní orchestrální koncert 2025 - …
18.01.2025 - 18.01.2025
Kostel sv. Šimona a Judy
Úvodní koncert nové sezóny Mezinárodního koncertního cyklu CHARITAS 2025. V sobotu 18. ledna 2025 se můžete těšit na…
Debussy – Strauss – Novák 2025 - Pr…
10.02.2025 - 10.02.2025
Náměstí Republiky 5,…
Obecní dům, pondělí 10. 2. 2025 v 19.30 hodin. Veřejná generální zkouška v 10.00 hodin