Stanice metra Můstek
Praha
Stanice Můstek je přestupní stanicí mezi trasami metra A a B. Horní stanice pro trasu A byla uvedena do provozu v roce 1978 a spodní stanice pro trasu B v roce 1985.Horní stanice je trojlodní a je v houbce 30 m. Střední loď má délku 167 m. Je obložena eloxovaným hliníkem zlatožluté barvy a hnědým mramorem. Součástí výzdoby stanice je při vykopávkách odkrytý gotický můstek, který byl součástí měst…
Adresa a kontaktní informace
Stanice Můstek je přestupní stanicí mezi trasami metra A a B. Horní stanice pro trasu A byla uvedena do provozu v roce 1978 a spodní stanice pro trasu B v roce 1985.
Horní stanice je trojlodní a je v houbce 30 m. Střední loď má délku 167 m. Je obložena eloxovaným hliníkem zlatožluté barvy a hnědým mramorem. Součástí výzdoby stanice je při vykopávkách odkrytý gotický můstek, který byl součástí městských hradeb, který pochází z první poloviny 15. století. Projektanty byli J. Srpa a Z. Volman.
Spodní stanice na trase A je v hloubce 41,3 m a s horní je propojena chodbami a eskalátory. Vestibul pod Jungmannovým náměstím je vyzdoben reliéfem na téma Praha od L. Šilara. Projektantem byl J. Srpa.
Nejbližší navazující dopravní spojení je tramvajové ve Vodičkově ulici, na náměstí Republiky a ve Spálené ulici.
Název stanice, stejně jako přilehlé ulice Na můstku, je odvozen od zmíněného můstku v bývalých hradbách.
Stanice je součástí pražské hromadné dopravy, kterou tvoří trasy metra, městských autobusů a tramvají. Zahrnuje i Petřínskou lanovku, lanovku v pražské ZOO a přívozy přes Vltavu. Dopravní spojení má téměř každá pražská ulice, každé náměstí, či nábřeží. Zabezpečuje přesuny po Praze jak Pražanům, především do zaměstnání, tak návštěvníkům Prahy, turistům. Jejím prostřednictvím mohou navštěvovat pražské památky, divadla, koncerty, výstavy, muzea, kluby, fitcentra apod. Díky ní mají zabezpečenou dopravu i hotely a jiná zařízení poskytující v Praze ubytování, jako například priváty, kempy, botely, hostely, turistické ubytovny, ale i podniky nabízející pohostinství, jako jsou restaurace, kavárny, jídelny, pizzerie, pivnice, cukrárny apod. Prostřednictvím pražské hromadné dopravy je tak dostupná veškerá kultura, kterou Praha svým obyvatelům a návštěvníkům nabízí, stejně jako její jedinečná architektura, příroda, zábava a další nepřeberné množství historických, kulturních, duchovních a přírodních hodnot. A to 24 hodin denně!
Mezi místa, kde se v Praze nejčastěji setkáváme s krásou kamene, patří metro, jeho stanice, v prvé řadě. Každá z jeho stanic má přinejmenším dlažbu a schodišťové stupně, často i obklady a někdy i výtvarné doplňky z různých našich i cizích přírodních kamenů. Ve svém souhrnu pak kamenná úprava metra jež svoji různorodostí i rozsahem nemá vlastně nikde v Evropě obdoby. Ve stanici metra můstek A je dlažba, obklady stupňů a stěn ze žuly dolnobřezinecké a lipnické z okolí Světlé nad Sázavou. U Baťova domu pak modrošedá žula těžená v Hlinsku v Čechách.
Na její kolegyni na trase B byla použita na dlažbu světle modrošedá, středně zrnitá žula pocházející od Prosečnice v Dolním Posázaví. A patníky u této stanice jsou ze žuly slezské, pocházející z masivu v okolí Černé Vody na Jesenicku.
Stanice metra Můstek – A je situována podélně pod dolní částí Václavského náměstí.
Zprovozněna byla 12.8.1978
Hloubka nástupiště je 29,3 m pod povrchem.
Stanice je ražená, sloupového typu. Konstrukcí je trojlodní s plnou délkou střední lodě s 24 páry prostupů do bočních lodí. Ke stanici patří technologický tunel v délce 114 m. Obklad stěn za kolejišti je z hliníkových výlisků barvy žluté a odstínů této barvy. Od roku 1985 je stanice přestupní. Do přestupových chodeb vedou ze stanice čtyři vstupy.
Ze stanice vedou dva eskalátorové tunely do podzemních vestibulů. Jeden je umístěn pod dolní částí Václavského náměstí a vycházejích ulic z tohoto náměstí (28. října, Na Příkopě a Na Můstku). V tomto vestibulu je také k vidění odkrytý zbytek mostku vedoucího přes kdysi zde existující příkop. Druhý podzemní vestibul se nachází pod střední částí Václavského náměstí a ulic Jindřišská a Vodičkova.
Počet provozně-služebních místností: 183
Obestavěný prostor: 118.976 m3.
Stavební náklady: 697 mil. korun.
Líbí se vám tento článek a rádi byste, aby se v rubrice Památky zobrazoval mezi prvními?
Pošlete SMS zprávu ve tvaru ATLASCESKA 13819 na telefonní číslo 9033350 a článek tak nikdo nepřehlédne!
Cena SMS zprávy je 50 Kč včetně DPH. Službu technicky zajišťuje Airtoy a.s. Reklamace plateb na reklamace@airtoy.cz nebo lince 602 777 555, 9 - 17 hodin, Po-Pá, www.platmobilem.cz. Kontakt na provozovatele: redakce@atlasceska.cz
Zajímavé akce v okolí
Novoroční jízda na Jedlovou 2025 - …
01.01.2025 - 01.01.2025
Praha hl. n.
První jízda zvláštního rychlíku v novém roce. Praha – Svor – Jedlová a zpět. Novoroční výšlap po červené turistické…
Mozart vs. Salieri aneb jak to bylo…
06.01.2025 - 06.01.2025
Vinohradská 1409/12,…
Studio 1, Český rozhlas, pondělí 6. 1. 2025 v 19.30 hodin
Mozart na druhou 2025 - Praha
13.01.2025 - 13.01.2025
Alšovo nábř. 79/12, 110…
Rudolfinum, pondělí 13. 1. 2025 v 19.30 hodin. Veřejná generální zkouška v 10.00 hodin
Debussy – Strauss – Novák 2025 - Pr…
10.02.2025 - 10.02.2025
Náměstí Republiky 5,…
Obecní dům, pondělí 10. 2. 2025 v 19.30 hodin. Veřejná generální zkouška v 10.00 hodin