Palacký František
Praha
Pomník Františku Palackému byl vybudován podle návrhu sochaře Stanislava Suchardy v letech 1898 – 1902.Autorem Palackého pomníku je Stanislav Sucharda, profesor Uměleckoprůmyslové školy. Stavební úřad města navrhoval, aby se pod pomníkem vybudovalo Palackého mauzoleum, kam by byly přeneseny Palackého ostatky z hrobky v Lobkovicích. Sedící postava vědce je provedena v nejlepší požárecké …
Adresa a kontaktní informace
Pomník Františku Palackému byl vybudován podle návrhu sochaře Stanislava Suchardy v letech 1898 – 1902.
Autorem Palackého pomníku je Stanislav Sucharda, profesor Uměleckoprůmyslové školy. Stavební úřad města navrhoval, aby se pod pomníkem vybudovalo Palackého mauzoleum, kam by byly přeneseny Palackého ostatky z hrobky v Lobkovicích. Sedící postava vědce je provedena v nejlepší požárecké žule, mohutné kvádry architektury jsou z jemnozrnné žuly, skupina obklopující Palackého z bronzu. Tato materiálová nejednotnost, protikladnost kamene a kovu, byla autorovi vytýkána nejvíce. Levá strana symbolizuje útisk národa, pravá národní probuzení – lidé setřásají pouta a vzhlížejí k budoucnosti. Ležící akt symbolizuje Bílou horu, národní katastrofu. Postavení tak mohutného pomníku představovalo pochopitelně velký technický problém. Nejobtížněji se budovaly základy. Terén musel být odkopán do hloubky 4 m a do dna bylo zatlučeno 111 pilotů o délce 8,5 m. Jejich hlavy byly spojeny deskou z armovaného betonu. Na ni byly postaveny další svislé stěny, které na úrovni dnešního Palackého náměstí spojila velká armovaná deska. Teprve potom mohl být upravován základ pro podstavec. Do základu bylo použito 315 m3 betonu. Kovové součásti vážící 25,5 tuny a na 55 vagonech bylo do Prahy dovezeno celkem 243 m3 požárecké žuly. Vlastní postava Palackého je z 12 kusů kamene. Některé kusy žuly měly objem téměř 4 m3 a na stavbu je muselo dotáhnout šestispřeží. Samotná instalace těžkých bronzových plastik byla svízelnou technickou záležitostí. Když vytahovali z vozu část vrchní bronzové skupiny vážící v celistvosti téměř 5 tun, prasklo náhle rameno jeřábu a mohutná kovová hmota, naštěstí pouze z výšky necelého půl metru, spadla zpátky na vůz. Nehoda se naštěstí obešla bez zranění obsluhy a poškození plastiky, pouze z vozu zůstala jen hromádka třísek. Pomník stál 525.000 tehdejších korun. Oproti původnímu rozpočtu se ušetřilo 37.700 korun. Za okupace měl být zničen, před nacisty ho uchránil správce poštovních stájí. Pomník dal rozebrat a postupně ho odklidil do slepé uličky za náměstím, kterou zatarasil plotem a nechal zarůst křovím. Pomník pak byl v roce 1947 obnoven.
Líbí se vám tento článek a rádi byste, aby se v rubrice Památky zobrazoval mezi prvními?
Pošlete SMS zprávu ve tvaru ATLASCESKA 14759 na telefonní číslo 9033350 a článek tak nikdo nepřehlédne!
Cena SMS zprávy je 50 Kč včetně DPH. Službu technicky zajišťuje Airtoy a.s. Reklamace plateb na reklamace@airtoy.cz nebo lince 602 777 555, 9 - 17 hodin, Po-Pá, www.platmobilem.cz. Kontakt na provozovatele: redakce@atlasceska.cz
Zajímavé akce v okolí
Vánoční jízda Posázavím 2024 - Praha
27.12.2024 - 27.12.2024
Praha hl. n.
Prosincová jízda zvláštního rychlíku dolním a horním Posázavím s vůní svařáku. Řazen barový vůz s hudebním doprovodem.…
Novoroční jízda na Jedlovou 2025 - …
01.01.2025 - 01.01.2025
Praha hl. n.
První jízda zvláštního rychlíku v novém roce. Praha – Svor – Jedlová a zpět. Novoroční výšlap po červené turistické…
Mozart vs. Salieri aneb jak to bylo…
06.01.2025 - 06.01.2025
Vinohradská 1409/12,…
Studio 1, Český rozhlas, pondělí 6. 1. 2025 v 19.30 hodin
Mozart na druhou 2025 - Praha
13.01.2025 - 13.01.2025
Alšovo nábř. 79/12, 110…
Rudolfinum, pondělí 13. 1. 2025 v 19.30 hodin. Veřejná generální zkouška v 10.00 hodin