Ozubnicová železniční trať Tanvald – Harrachov
Tanvald
Jizerskohorsko-krkonošská železniční trať byla vybudována v letech 1899-1902 a spojila jabloneckou oblast se západní oblastí Slezska. Jejím hlavním účelem byla doprava uhlí ze Slezska do Čech a dále pak export českého textilu, skla a bižuterie. První úsek Tanvald – Kořenov byl zprovozněn v červnu 1902, další část do Hirschbergu byla zprovozněna kvůli nenadálemu zřícení viaduktu přes řeku Jizeru a…
Adresa a kontaktní informace
- Adresa:
- Tanvald
- Oblast
- Severovýchod
- Kraj
- Liberecký kraj
- Okres
- Jablonec nad Nisou
- Obec
- Tanvald
- Telefon
- Web
- http://www.zubacka.cz/index.htm
Jizerskohorsko-krkonošská železniční trať byla vybudována v letech 1899-1902 a spojila jabloneckou oblast se západní oblastí Slezska. Jejím hlavním účelem byla doprava uhlí ze Slezska do Čech a dále pak export českého textilu, skla a bižuterie.
První úsek Tanvald – Kořenov byl zprovozněn v červnu 1902, další část do Hirschbergu byla zprovozněna kvůli nenadálemu zřícení viaduktu přes řeku Jizeru až na počátku listopadu 1902. Špatný čas pro trať nastal po roce 1945 kdy byl uzavřen přechod do Polska, což až na výjimečné jízdy po revoluci trvá dodnes. Trať pak ještě byla využita k odsunu němců a také převozu sovětské kořisti z tehdejší Říše. V letech 1958-1962 byla za vyloučení provozu rekonstruována česká část trati, aby 26.5.1963 byl zahájen provoz na trati z Tanvaldu do nově vybudované zastávky Harrachov. Takový stav trvá dodnes, ačkoliv byly snahy o zprvoznění i polské části, ale kromě výjmečným jízd se to zatím nepodařilo. Na polské straně je běžný provoz až od Szklarska Porebna Górna do Jelenii Góry. V roce 1997 to však vypadalo bídně i s českou částí. Dne 27.9.1997 bylo vedením ČD rozhodnuto o ukončení ztrátového osobního provozu na této trati. A to i přes petici, kterou podepsalo na 25.000 lidí. Výluka trvala celých 238 dní, mezitím trať utrpěla nájezdem vandalů. Až 24.5.1998 se podařilo na trati obnovit provoz nejprve soukromou společností a od prosince téhož roku trať provozují opět ČD.
Asi nejzajímavější po technické stránce je úsek dlouhý 6.564 mezi Tanvaldem a Kořenovem. Trať zde překonává výškový rozdíl 235 m a v nejstrmější části má sklon až téměř 58 promile. Byla zde osazena abtova dvojitá ozubnice. Kromě toho trať prochází čtyřmi tunely, z nichž nejdelší má délku 932 m. Nachází se mezi Dolním Polubným a Kořenovem. K jeho vybudování bylo použito na 20 tun dynamitu. Další zajímavou technickou památkou je most přes řeku Jizeru mezi stanicemi Kořenov – Harrachov.
Přestože byla trať zapsána v roce 1992 jako kulturní památka, společností ČD není o doprovodné objekty příliš pečováno. Dokonce byly v roce 1992 sneseny unikátní ozubnicové výhybky a o čtyři roky později sešrotovány. Ozubnicový systém totiž na trati už od 80. let minulého století není provozován (funguje zde adhezní systém) vyjma nostalgických jízd. Součástí trati je zajímavý areál nádraží v Kořenově (točna, výtopna, vodojem, dílny) a stanice v Dolním Polubným. O doprovodné objekty a nostlagické jízdy se v současné době stará soukromé sdružení.
Ještě jedna filmová zajímavost, na trati Tanvald – Harrachov byl natáčen film Kalamita s Bolkem Polívkou v hlavní roli.
Mapa
Líbí se vám tento článek a rádi byste, aby se v rubrice Památky zobrazoval mezi prvními?
Pošlete SMS zprávu ve tvaru ATLASCESKA 21954 na telefonní číslo 9033350 a článek tak nikdo nepřehlédne!
Cena SMS zprávy je 50 Kč včetně DPH. Službu technicky zajišťuje Airtoy a.s. Reklamace plateb na reklamace@airtoy.cz nebo lince 602 777 555, 9 - 17 hodin, Po-Pá, www.platmobilem.cz. Kontakt na provozovatele: redakce@atlasceska.cz