Statistika našeho portálu

  • 103 434 Akcí v kalendáři
  • 5 390 Ubytovacích zařízení
  • 24 208 Míst a památek

Letenská lanovka

Praha

V Praze jsou v současnosti v provozu dvě lanovky. Petřínská pozemní lanovka a zavěšená lanovka v ZOO. První pražská lanovka však byla uvedena do provozu již 31.5.1891 u příležitosti Zemské jubilejní výstavy. Dráha vedla od úpatí dnešního Štefánikova mostu směrem k Letenského zámečku. Měřila 109 m a překonávala výškový rozdíl 38 m. Jízda trvala 1,5 minuty a byla schopna přepravit až 1 0…

Adresa a kontaktní informace

Adresa:
Praha
Oblast
Praha
Kraj
Praha
Okres
Praha
Obec
Praha
Telefon

V Praze jsou v současnosti v provozu dvě lanovky. Petřínská pozemní lanovka a zavěšená lanovka v ZOO. První pražská lanovka však byla uvedena do provozu již 31.5.1891 u příležitosti Zemské jubilejní výstavy. Dráha vedla od úpatí dnešního Štefánikova mostu směrem k Letenského zámečku. Měřila 109 m a překonávala výškový rozdíl 38 m. Jízda trvala 1,5 minuty a byla schopna přepravit až 1 000 osob za hodinu. Původní pohon lanovky byl vodní. Později byla elektrifikována. V provozu byla až do roku 1922.
Bez zajímavosti není, že v letech 1926 – 1936 byly na její dráze v provozu první pražské pohyblivé schody.

Stojíme u letenského zámečku, který pojal architekt Ignác Ullmann jako novorenesanční patrovou vilu. Zámeček obklopený zelení, doplněný zahradní restaurací a pavilonkem pro orchestr nabízí krásnou vyhlídku na Prahu. Pod zahradní restaurací můžeme najít zbytky letenských pohyblivých schodů, které zde nahradili první pražskou pozemní lanovku. Provoz byl zahájen 31.5.1891. Dvoukolejná dráha měla úzký rozchod o 1000 mm. Šikmá délka trati byla téměř 109 m a vozy překonávaly výškový rozdíl 38,3 m. U horní stanice byl sklon 370 promile, jinde pak 330 promile. Větší sklon v horní části byl zvolen proto, aby tažný vůz obdržel při vyjetí větší tažnou sílu. V ose kolejí byla umístěna Abtova ozubnice, sloužící k nouzovému zastavení a regulaci rychlosti. Lano průměru 30 mm se skládalo ze 114 drátů a bylo dimenzováno na 10-ti násobek váhy vozů. Těleso dráhy bylo vzhledem k terénním podmínkám vedeno v zářezu až 4 m hlubokém. Cesta lanovkou trvala necelé 2 minuty. V roce otevření stála jízdenka nahoru 4 kr. a zpáteční 6 kr. V dalším roce bylo jízdné sníženo na cestu nahoru za 3 kr. a dolů 2 kr. Jak už bylo trochu naznačeno, systém byl na bázi přetahovací s tím že těžší vůz nahoře vytáhl lehčí dole. Aby k tomu došlo i při malém rozdílu počtu cestujících měly vozy ve spodní části nádrž pro 4,5 – 5 m3 vody. Navíc byl přímo v budově horní stanice lanovky vybudován vodojem pro 300 m3 vody. V horní části se voda načerpala do vozu a dole pak vypustila do kanalizace. Za první světové války byl provoz přerušen a po ní již nebyl obnoven i když správní rada EP hledala vhodného zájemce o pronajmutí a tak se 10.3.1921 rozhodlo lanovku zrušit. O traťové těleso projevilo zájem "Sdružení internovaných a vězněných v Praze", které zde zamýšlelo vybudovat pohyblivý chodník. V říjnu rada EP pronajmula tyto pozemky za roční nájemné 5.200 Kč. Provoz byl zahájen v roce 1926. Nemajetné sdružení však mělo problém udržet provoz tohoto zařízení. Několikrát byl chodník ale spíše eskalátor postižen záplavami a 9.4.1934 byl při průtrži mračen zaplaven bahnem až do výšky 1 metru. Sdružení mělo stále větší a větší problémy. V závěru roku 1934 byl v provozu jen pás jedoucí nahoru. V té době byl používán eskalátor v průměru asi 800 osob denně za něž platil každý 50 hal. Zpáteční jízdenka pak byla zdarma. Provozní doba byla od 7 do 20 hod. Velký zájem byl v době konání fotbalových zápasů na Letné kdy zde v té době sídlila nejen Sparta ale i Slavia a D.F.C. Dne 27.8.1935 převzaly EP zařízení na základě exekuce o které více není známo. Eskalátor však nebyl v bezvadném stavu, pás jedoucí dolů stále nebyl v provozu, bezpečnostní zařízení nefungovalo, pás pro jízdu nahoru byl značně opotřebován a i konstrukce vykazovala narušení. Komise shledala používání tohoto zařízení za současného stavu pro cestující jako na životě ohrožující. Aby mohl být provoz obnoven, musely by EP investovat 1.500.000 korun což při předpokládaném ročním příjmu zhruba 90.000 korun bylo nemyslitelné. A tak byl eskalátor rozebrán a budovy bývalých stanic zbořeny a dnes nám tuto dopravní stavbu připomínají jen zbytky opěrných zdí poblíž restaurace Letenský zámeček.

Zajímavé akce v okolí

Elgarův koncert a Enigma 2024 - Pra…

25.11.2024 - 25.11.2024
Náměstí Republiky 5,…

Obecní dům, pondělí 25. 11. 2024 v 19.30 hodin

Meziškolní konference Rada mladších…

27.11.2024 - 27.11.2024
Mariánské náměstí 2/2,…

Organizace Dělej co tě baví, z. ú. připravuje na letošní podzim už 11. ročník projektu Rada mladších, v rámci kterého…

Přednáška k Chasing The Hourglass -…

28.11.2024 - 28.11.2024
Pragovka Gallery,…

Pragovka Gallery vás zve na doprovodný program k výstavě Vojtěcha Nováka a Eleny Pecenové CHASING THE HOURGLASS ve…

Křest knihy Samira Hausera Vyvrhel …

29.11.2024 - 29.11.2024
Futurum

Nekompromisní příběh českého krále zvrhlosti. Samir Hauser ve své biografii odhaluje pravou tvář devadesátek. Jak…

Související kategorie

« zpět na seznam položek

Sdílet

Kategorie

neděle 24. listopad

Dnes má svátek Emílie

Aktuálně z Atlasu Česka

Předpověď počasí pro ČR

Počasí v České republice dnes
Počasí v České republice zítra
Počasí v České republice pozítří
Počasí v České republice popozítří

Na Atlase Česka dále najdete