Bývalé brusírny Lindava-Velenice
Velenice
Ve zdejším údolí Svitávky mezi obcemi Lindava a Velenice se od druhé poloviny 18. století vyráběly zrcadla. Zachovaly se zde dvě budovy bývalých brusíren. První stojí ve střední části údolí, asi 800 m východně od Svitavy vpravo od silnice do Velenic. Dlouhou kamennou budovu s hrázděným patrem postavil v roce 1767 hrabě Josef Jan Maxmilián Kinský. Kromě dílen zde byly i byty pro správce a hlídače.…
Adresa a kontaktní informace
- Adresa:
- Velenice
- Oblast
- Severovýchod
- Kraj
- Liberecký kraj
- Okres
- Česká Lípa
- Obec
- Velenice
- Telefon
Ve zdejším údolí Svitávky mezi obcemi Lindava a Velenice se od druhé poloviny 18. století vyráběly zrcadla. Zachovaly se zde dvě budovy bývalých brusíren.
První stojí ve střední části údolí, asi 800 m východně od Svitavy vpravo od silnice do Velenic. Dlouhou kamennou budovu s hrázděným patrem postavil v roce 1767 hrabě Josef Jan Maxmilián Kinský. Kromě dílen zde byly i byty pro správce a hlídače. K výrobě zrcadel sloužilo 8 leštících stolů, které byly poháněny strojem na vodní pohon. Voda se sem přiváděla ve skále vytesaným tunelem. Výstavba tohoto tunelu stála 31.000 zlatých což bylo daleko více než stála samotná budova a hrabě musel kvůli výstavbě zrcadlárny prodat několik dvorů a statků.
Druhá budova stojí od té první asi 1 km východně směrem k Velenicím. Tuto budovu přistavěnou k vysoké a strmé skalní stěně postavil v roce 1854 hrabě Karel Kinský. Do skalní stěny byly vytesány i části výrobních prostor.
Obě továrny fungovaly až do hospodářské krize ve 30. letech 20. století. První zradlárna měla být za druhé světové války upravena na válečnou výrobu, ale přestavbu se již nepodařilo dokončit.
Pozoruhodným technických dílem je, ale hlavně náhon, který přiváděl vodu k oběma zrcadlárnám. Začíná v horní části údolí v místě nazývaném Černý jez. Tok Svitávky tu byl přehrazen a zaveden do širokého tunelu vytesaného v pískovcové skále ukončeného jezem. Těsně nad jezem z tunelu odbočuje chodba bývalého náhonu ústící na povrch. Dále pokračuje cca 500 m povrchovým korytem do dalšího vytesaného tunelu. Po výstavbě druhé továrny byl náhon upraven a prodloužen. Od první továrny vedle ještě asi 500 m povrchovým korytem podél cesty a dále pokračoval ve skále vytesaným tunelem, který je dnes zasypaný přímo do druhé zrcadlárny.
Mapa
Líbí se vám tento článek a rádi byste, aby se v rubrice Památky zobrazoval mezi prvními?
Pošlete SMS zprávu ve tvaru ATLASCESKA 21050 na telefonní číslo 9033350 a článek tak nikdo nepřehlédne!
Cena SMS zprávy je 50 Kč včetně DPH. Službu technicky zajišťuje Airtoy a.s. Reklamace plateb na reklamace@airtoy.cz nebo lince 602 777 555, 9 - 17 hodin, Po-Pá, www.platmobilem.cz. Kontakt na provozovatele: redakce@atlasceska.cz