Ronit Shalem a Štefan Tóth
05.01.2014 - 31.01.2014 Praha
Galerie Dea Orh s potěšením oznamuje zahájení dvou simultánních výstav v rámci měsíce ledna. Izraelská umělkyně Ronit Shalem představí svá díla z cyklu Flora a Fauna a své nejnovější obrazy uvede pod názvem Et in Arcadia ego umělec Štefan Tóth. RONIT SHALEM | Flora a FaunaIzraelská umělkyně Ronit Shalem představuje v Dea Orh Gallery cyklus obrazů pod příznačným názvem Flora a Fauna. Obrazy s…
Adresa a kontaktní informace
- art@deaorh.com
- Web
- http://www.deaorh.com
Fotogalerie k článku
Galerie Dea Orh s potěšením oznamuje zahájení dvou simultánních výstav v rámci měsíce ledna. Izraelská umělkyně Ronit Shalem představí svá díla z cyklu Flora a Fauna a své nejnovější obrazy uvede pod názvem Et in Arcadia ego umělec Štefan Tóth.
RONIT SHALEM | Flora a Fauna
Izraelská umělkyně Ronit Shalem představuje v Dea Orh Gallery cyklus obrazů pod příznačným názvem Flora a Fauna. Obrazy s jednoduchými náměty ukazují koncepci dekorativismu jako relevantní postmoderní relikt. Dnes již víme, že se dekorativní pokusy s akcenty abstraktní formy dostaly na samotnou hranici umění. Překročení takové hranice by znamenalo vnímat dekorativní obrazy jako apriorní kýč. Tak jednoduché to však s percepcí dekorativního umění není a proto se na scéně stále objevují nové podoby dekorativismu. Ronit Shalem patří k tomuto hnutí a svým postojem dává jasně najevo, že máme stále určité možnosti esteticky vytříbené a eklektické umění obhajovat i když je to stále těžší. Převažující konceptuální a kontextuální kritika formy a především obsahu nám totiž ukazuje značné úskalí vybalancovat estetiku na úkor teoretické platformy umělecké tvorby. Ta je navíc v rámci dnešního uměleckého provozu nezbytná. Proto se v budoucnosti asi nevyhneme konceptualizaci estetiky dekorativních forem a to i za předpokladu, že to bude znamenat virtuální konec tzv. nadstavby avantgardního a modernistického dekorativismu. Odstíněním od historických, potažmo dogmatických klišé dekorativismu nám vyvstane otázka po smyslu takovéhoto typu tvorby. Stále je aktuální nadřazovat barvu, linii a plochu nad samotnou myšlenku díla nebo je lepší opustit výtvarnou imaginaci a přijmout tezi, že současný umělec by měl pracovat pouze intelektuálně? Určitě nevíme přesně, co z toho upřednostnit, jelikož vizuální kultura zná mechanismy, jak aktualizovat anachronismus jako prostředek evoluce. Tím pádem jsme v úsudku o konci dekorativismu v současném umění zcela mimo mentální realitu. Obrazy Ronit Shalem nám nabízejí bezpečný pobyt v krajině obrazotvornosti a kreativity a proto nám téma teoretického významu dekorativního umění uniká do jiných dimenzí. Svým způsobem je to zastavení v čase a prostoru kulturní archeologie. Zbývá pouze individuální interpretace jako nástroj čtení výtvarných metafor Flory a Fauny Ronit Shalem.
ŠTEFAN TÓTH | Et in Arcadia ego
Název výstavy Štefana Tótha je inspirován obrazem francouzského malíře Nicolase Poussina. Jeho stejnojmenný obraz z let 1637-1638 poukazuje na fakt, že i v rajském kraji blaha a štěstí, panuje smrt. Obraz však slouží pouze jako metafora a nikoli jako mytologická poučka vysvětlující koncepci prezentovaného malířského cyklu v Dea Orh Gallery. Obrazový cyklus sice vychází z tvorby Nicolase Poussina, ale více se soustředí na aspekty malby jako média směřujícího ke své "konečnosti". Téměř patetický historismus jako východisko a prostředek k přenesení významu. Tak je pojímán Poussinův vliv na nejnovější Tóthovu sérii. Kopie Poussinových námětů jako vlastní alter ego - neschopnost nalézt a strukturovat vnitřní model - malba jako proces introspekce? Asi těmito příměry bychom mohli číst nové práce Štefana Tótha, které představují blížící se přelom. Přelomové období bude vycházet právě z nejnovějšího cyklu a představí umělce jako tvůrce vlastních figurálních námětů. To je však budoucnost. V současnosti máme možnost objevovat nejen motiv, ale hlavně konceptuální souvztažnost ke kořenům kontextového umění. Což znamená hodnotit výsledek jako reziduum intelektuální spekulace se stanoviskem ukázat médium malby jako recyklovatelnou, monologickou vizuální metodu. Pak se ukazuje snaha kopírovat námětovou stránku Poussinova díla jako retroaktivní. Nejde už tolik o "původní" dílo Nicolase Poussina, ale o status quo. Postmoderní malba pomalu a jistě negeneruje postuláty, výchozí předpoklady tzv. originality, ale naopak upřednostňuje řetězení kontextových vazeb. Tyto vazby se pak stávají obecnými podmínkami umělecké produkce. Zdá se, že i nový malířský cyklus Štefana Tótha je obecnou podmínkou, která stanovuje nová pravidla malířské invence. Jestli mají takové nápady budoucnost se zatím neví. Možná, že nám více prozradí cesta pomyslnou krajinou blaha a štěstí - Arkádi
Výstava je k vidění do 31. ledna 2014 v galerii Dea Orh, Kozí 3, Praha 1. Více na www.deaorh.com
Líbí se vám tento článek a rádi byste, aby se v rubrice Kalendář akcí zobrazoval mezi prvními?
Pošlete SMS zprávu ve tvaru ATLASCESKA 81937 na telefonní číslo 9033350 a článek tak nikdo nepřehlédne!
Cena SMS zprávy je 50 Kč včetně DPH. Službu technicky zajišťuje Airtoy a.s. Reklamace plateb na reklamace@airtoy.cz nebo lince 602 777 555, 9 - 17 hodin, Po-Pá, www.platmobilem.cz. Kontakt na provozovatele: redakce@atlasceska.cz
Další akce v okolí
Tisíc hlasů adventu 2024 - Praha
22.12.2024 - 22.12.2024
Náměstí Republiky 5,…
Obecní dům, neděle 22. 12. 2024 v 16.00 a 20.00 hodin
Vánoční jízda Posázavím 2024 - Praha
27.12.2024 - 27.12.2024
Praha hl. n.
Prosincová jízda zvláštního rychlíku dolním a horním Posázavím s vůní svařáku. Řazen barový vůz s hudebním doprovodem.…
Novoroční jízda na Jedlovou 2025 - …
01.01.2025 - 01.01.2025
Praha hl. n.
První jízda zvláštního rychlíku v novém roce. Praha – Svor – Jedlová a zpět. Novoroční výšlap po červené turistické…
Mozart vs. Salieri aneb jak to bylo…
06.01.2025 - 06.01.2025
Vinohradská 1409/12,…
Studio 1, Český rozhlas, pondělí 6. 1. 2025 v 19.30 hodin